„Planificarea înseamnă să aduci viitorul în prezent, astfel încât să faci ceva în privința lui acum”
(Alan Lakein)
Conform celei mai recente ediții din Cartea Albă a IMM-urilor din România, publicată de CNIPMMR, doar 10% din IMM-urile din România au un plan de afaceri și o strategie de business pe termen lung (3-5 ani) în timp ce mai mult de o treime nu elaboreaza deloc planuri.
- inițiativa antreprenorială din țara noastră este mult mai scăzută comparativ cu țările membre UE (ultimele poziții în clasament)
- rata de supraviețuire a firmelor nou înființate este de asemenea scăzută
- evoluția celor care supraviețuiesc este modestă, foarte puține fiind preocupate să se dezvolte
În România:
Deși poate nu este tocmai plăcut să recunoaștem, una din cauzele importante ale nivelului scăzut de supraviețuire al întreprinderilor mici este tocmai lipsa unor planuri strategice, care ar permite coordonarea activității și alocarea eficientă a resurselor.
Prime Dash își deschide primul centru de operațiuni în Marea Britanie in Level39
Peste 2,5 miliarde de euro analizați de soluțiile Prime Dash în 2021. Prime Dash, un fintech internațional, dezvoltator de soluții financiare care au la bază tehnologii de ultimă generație cum ar fi: AI, ML, RPA și Advanced Analytics dorește să sprijine IMM-urile,...
Prime Dash devine membru asociat al Asociației Române de FinTech
7 LUCRURI ESENTIALE CARE ITI POT CRESTE SANSELE DE REUSITA IN OBTINEREA UNEI FINANTARI
„Comunicarea lucreaza in folosul celor care lucreaza la ea” (John Powell)Paula Carmen Bâc, PhD In drumul lor spre crestere si dezvoltare, accesul la finantare ramane una dintre cele mai importante provocari cu care se confrunta IMM-urile din lumea intreaga iar Romania...
Prime Dash devine membru al Asociației Bancare Europene
Prime Dash este primul FinTech românesc acceptat în Asociația Bancară Europeană (ABE/EBA), devenind astfel membru al unei organizații care susține o viziune pan-europeană pentru crearea și implementarea de modalități eficiente de plată la nivel interbancar....
Ce este un plan de afaceri?
În lucrarea „Ghidul întreprinzătorului particular”, John Allen și colectivul de autori, definesc planul de afaceri într-o formă directă, simplă și concisă, ca fiind „prezentarea scrisă a ceea ce doriți să realizați cu afacerea dv., precum și a modului în care intenționați să folosiți resursele ca să vă atingeți scopurile”. Din perspectiva managementului, Ovidiu Nicolescu consideră planul de afaceri un „instrument dinamic de decizie, conceput, pe de o parte, managerilor din cadrul companiei pentru a crește eficiența muncii lor și, pe de alta parte, investitorilor, bancherilor și, în general, oricărui posibil partener industrial, comercial, social, căruia îi permite să fie informați cu privire la perspectivele acestei afaceri”.
Dar DE CE nu redactează antreprenorii planuri?
Sunt mai multe motive care provoacă o atitudine sceptică a antreprenorilor față de scrierea unui plan de afaceri. Dintre acestea menționăm:
- nu cred în utilitatea planificării și a planurilor sau nu o înțeleg
- consideră că a redacta un plan necesită prea mult efort și dar și mult timp , pe care ei nu îl au, fiind „prinși” cu „a face” mai degrabă decât a planifica
- nu au încredere în capacitatea de analiză și abilitățile lor de scriere a unui astfel de document
- consideră că schimbările pieței, instabilitatea economică și dependența de mediul extern creează dificultăți în respectarea planului și implicit realizarea obiectivelor propuse
- consideră că redactarea planului este potrivită doar în contextul obținerii unei finanțări
- gândesc doar pe termen scurt și se adaptează din mers dinamicii pieței
DE CE să începi să-ți scrii un plan de afaceri chiar azi?
Iată câteva beneficii pe care redactarea unui business plan ți le poate aduce:
1. Oferă o analiză globală a afacerii
Scrierea unui plan de afaceri ajută la definirea rolului companiei tale pe piață, permițându-ți să descrii succint afacerea și să te poziționezi în fața clienților, investitorilor și partenerilor. Planul de afaceri poate fi văzut ca un rezumat al dezvoltării companiei, cuprinzând inclusiv aspecte financiare sau de piață.
2. Te obligă să analizezi dacă proiectul de afaceri este fezabil sau nu
Pregătirea planului de afaceri implică cercetarea pieței țintă și a mediului competitiv și servește ca studiu de fezabilitate pentru succesul afacerii tale. Rezultatul planificării va seta direcțiile de urmat.
3. Pentru a obține finanțare
Investitorii și creditorii trebuie să dobândească o înțelegere solidă a traiectoriei afacerii. Trebuie să dovedești că ai identificat o nevoie neacoperită în piață și să arați cum afacerea ta va rezolva acea nevoie. În plus, trebuie să dovedești oportunitatea investiției, care vor fi performanțele financiare pe care le estimezi dar și care sunt ipotezele de la care pornești în realizarea acelor previziuni. Asta înseamnă o explicație clară a modelului de afaceri iar scrierea unui plan ajută la combinarea acestor elemente și la crearea conexiunii între ele.
4. Pentru a descoperi oportunități noi
Descoperirea de idei noi, abordări și perspective diferite sunt unele dintre cele mai bune lucruri care se pot întâmpla ca urmare a procesului de planificare al afacerii. Deși planul de afaceri este deseori considerat a fi un document lung, rigid și structurat, în esență este chiar contrariul: un instrument flexibil și dinamic, care te poate ajuta să gândești creativ și să găsești soluții noi chiar și pentru cele mai dificile provocări.
5. Pentru a măsura succesul afacerii
Un plan de afaceri îți permite să compari rezultatele operaționale reale cu planul de afaceri în sine. În acest fel, poți să vizualizezi clar dacă ți-ai atins obiectivele strategice iar dacă ai făcut modificări pe parcurs, ce efecte au avut acestea.
6. Pentru a putea lua decizii informate
Având un plan de afaceri scris pe care îl revizuiești în mod regulat, poți lua decizii încrezătoare. Vei avea toate informațiile necesare pentru a ști când poți face angajări, când poți lansa o nouă linie de produse sau când poți face o achiziție majoră. Totodată, poți planifica din timp și în cazul în care o decizie nu funcționează conform așteptărilor, minimizezi riscul potențial.
În ce situații ar fi bine să redactezi un plan de afaceri?
De cele mai multe ori, antreprenorii elaborează un plan de afacere în următoarele situații:
- pentru a stabili un plan de acțiune și un instrument de gestiune — planificarea detaliată a afacerii permite să se evalueze situația actuală, să se analizeze perspectivele și să se calculeze eventualele riscuri; în acest fel, antreprenorul își stabilește din timp căile și modalitățile de atingere a scopului;
- pentru a obține un credit bancar – prezentarea planului de afaceri este o cerință a tot mai multor instituții financiare care au posibilitatea, înainte de a oferi împrumutul solicitat, să evalueze perspectivele dezvoltării unei afaceri, precum și șansele recuperării sumei împrumutate, în condiții normale;
- cu scopul de a atrage investiții – orice investitor, înainte de a investi într-o afacere, va analiza situația și perspectivele la întreprinderea solicitantă, calculând profitabilitatea plasamentului;
Dacă nu te-am convins, iată câteva STATISTICI cu privire la utilitatea planului de afaceri:
- Pentru a consolida legătura dintre planificare și avantajele pentru afacere, un studiu a constatat că 71% din firmele cu creștere rapidă (care au avut o creștere de peste 92% a vânzărilor de la un an la altul) au de obicei planuri de afaceri. Chiar dacă nu întotdeauna le numesc „planuri de afaceri”, aceste companii creează bugete, stabilesc obiective de vânzări și își documentează strategiile de marketing și vânzări.
- Un alt studiu publicat în Small Business Economics a constatat că antreprenorii care își rezervă timp pentru a crea un plan pentru ideea lor de afaceri au cu 152% mai multe șanse de a-și începe afacerea.
- O altă cercetare a constatat că antreprenorii care au planuri sunt cu 260% mai predispuși să-și înceapă afacerea.
CONCLUZII
Putem concluziona că planificarea afacerilor are un loc semnificativ în sistemul de management al organizației. Planul de afaceri este atât justificarea unei noi afaceri, cât și definirea oportunităților de dezvoltare a celei existente. Atunci când o companie are nevoie să găsească investitori sau parteneri, pe lângă prezentarea unei afaceri potențiale, ajută la fundamentarea argumentelor care asigură potențialii investitori de beneficiile proiectului și rentabilitatea acestuia.
Este bine cunoscut faptul că mai puțin de 50% din afacerile nou create ajung să supraviețuiască mai mult de 5 ani. Prima cauză este reprezentată de insuficiența capitalului iar a doua de înțelegerea redusă a pieței. Pregătind un plan de afaceri, se va dobândi o imagine pertinentă a pieței pe care evoluează afacerea, a competitorilor, conducând viitorul antreprenor la conștientizarea fezabilității financiare a afacerii.
Începe să privești planul de afaceri ca o oportunitate și NU ca pe o corvoadă!